Gedachten na No Impact Week NL

16-11-2010 § Leave a comment

De No Impact Week is weer voorbij. We mogen weer overgaan tot de orde van de dag. Maar net als vorige keer, en net als Colin Beavan, vraag ik me af of ik dat wel wil. Dat het ‘mag’ wil niet zeggen dat ik het moet doen.

Ik heb deze afgelopen week mijn ‘no impact’ weer niet bereikt. Dat had allerlei redenen, maar dat maakt nu niet uit. Ik wil het niet goed praten, hoe goed de redenen misschien ook zijn. Wat ik zo op twitter voorbij zag komen hebben we allemaal dergelijke dilemma’s ervaren. En ook veel goede dingen, en daar gaat het om.

Ik besefte ook weer eens hoeveel er al wel veranderd is en hoeveel leuker dat m’n leven gemaakt heeft. Zoals bewuster eten, en daarmee bedoel ik niet alleen weten wat ik eet, waar het van gemaakt is en waar het vandaan komt, maar ook letterlijk: ik geniet, ik proef meer van m’n maaltijd. Minder afleiding van de gebruikelijke tijdverdrijvers geeft daar de ruimte voor.

Ik heb ook minder afval en dus ook minder gedoe met vuilnisbakken legen. Dat is met m’n beperkte energie altijd prettig ;-). Het viel me deze keer wel tegen hoeveel medicijnstrips ik weg moest gooien. En het was niet eens een ‘topweek’. Dat is me vaker opgevallen: de verzekeraar bepaalt welke fabrikant m’n pillen mag maken, en de ene doet het in een potje, de ander in groooooote strips met maar een paar pilletjes, met veel afval tot gevolg. Als het nou nog te hergebruiken was…

Ok, niet helemaal ‘no impact’ dus. Maar ook minder impact is stukken beter dan op de automatische piloot doorgaan, al is het maar door awareness, en vooral ook het signaal naar de markt; we kunnen niet alleen zelf veranderen maar ook laten zien waar we om vragen. Eerlijke producten, en als we niet om consumeren heen kunnen dan willen we tenminste een impactloze verpakking. Zelfs op markten moest ik moeite doen om geen plastic mee te krijgen.

Voor echte verandering heb ik meer tijd nodig dan een week. Wat mij betreft ga ik dus wel over tot de orde van de dag, maar dan wel een orde waarbij ik vragen blijf stellen bij de keuzes die ik maak. Proberen verpakkingen te vermijden. Bewust boodschappen doen. Creatief recyclen. Bewust energie en water gebruiken. En iets terugdoen waar en wanneer ik kan.

Ik wil het type mens zijn dat het probeert. Dus ik blijf proberen. Doen jullie mee?

Leave a Reply

What’s this?

You are currently reading Gedachten na No Impact Week NL at Urban Lake.

meta

