Regiovoer in Midden Delfland e.o.

15-09-2010 § 1 Comment

Mijn missie van de laatste maand is adressen in de buurt vinden waar ik biologische (en betaalbaar) verse groenten, melk en vlees kan halen. Dus ik dacht, ik deel even wat ik al gevonden heb! Ongetwijfeld is dit niet volledig, want ik ben nog steeds lekker bezig met ontdekken :). De mensen die wat verder weg wonen hebben even pech vandaag ;-).

Ik heb er erg veel lol in om een deel van m’n boodschappen te doen bij regioproducenten. Het scheelt vervoerskosten (en daarmee druk op het milieu), het is eerlijker, vaak veel lekkerder, ik weet beter wat ik eet, ik hoef er geen drukke supermarkt voor in, en het geeft véél meer voldoening!

Boter, kaas en eieren (en melk)

Ik heb twee adresjes voor zuivel. De eerste is voor mij lekker dichtbij maar relatief weinig keuze: op het abtswoude, tegenover het oude buurthuis De Boerderij. Vaak haal ik alleen karnemelk (ik kan niet zo goed tegen volle melkproducten). Hij heeft ook yoghurt, boter, vla, eieren en soms nog wat groente of fruit. Ik vergeet vast nog iets. Geen kaas, helaas. Ik heb geen website kunnen ontdekken van deze meneer. Zijn openingstijden zijn maandag, woensdag en zaterdag van 10 tot 13 en elke avond behalve zondag van 19:00 tot 19:30.

Het andere adresje heeft ook diverse soorten kaas (yeah!), magere melk (yeah!), kwark die ik echt lekker vind (that’s a first) en een schap met streekproducten zoals mosterd, jam en wijnen enzo. Het is bij Schipluiden, de oude trambrug over en dan na zo’n 2 km aan de rechterhand. Er staat een bord bij het betreffende bruggetje, kan niet missen! Op hun website staan hun openingstijden.

Groente & fruit

Er zijn een aantal boeren die groenten en fruit aanbieden. Direct op de boerderij, of via enkele verkooppunten. De verkooppunten die ik gevonden heb zijn ‘Van Nature‘ in de binnenstad van Delft, en bij de Herdershof van Op Hodenpijl, een biologisch restaurant met zelfbedieningswinkeltje. Er staan gewoon een aantal kratten, een heerlijk niet-digitale weegschaal, een kladblok, en een bak voor de centjes. Het is de bedoeling dat je zelf pakt en afrekent. I like :). En het is een leuk fietstochtje. De prijzen zijn redelijk, soms iets hoger dan bij supermarkt, maar lager dan bij Estafette, de dichtsbijzijnde biowinkel. Bij op Hodenpijl staan ook wat andere streekproducten, jammetjes en honing en dergelijke.

Nabij Den Hoorn zit druivenkwekerij Nieuw Tuinzight. Het duurde even, maar de druiven zijn eindelijk rijp :). En ze zijn errug lekker. Ik was al van verschillende kanten verwezen naar hen, en zij hadden gelijk; ik heb in 2 dagen ruim een kilo weggewerkt…

Bij Oude Leede zit meneer van Paassen. Het is (voor mij) een flinke rit, en zijn ‘winkel’ bestaat uit een paar kratten bij de ingang. Ik moet er nog een paar keer langs om het eh.. aanbod te eh.. onderzoeken denk ik. Deze boer/tuinder doet ook mee aan biologischgoed.nl, een thuisbezorgservice voor deze regio. Een thuisbezorgbiologischeboer dus! Ik heb nu nog veel te veel lol in de ritjes als ik kan. Maar binnenkort ga ik die zeker uit proberen! Ik heb me vast ingeschreven op hun nieuwsbrief, en de verhalen van de boeren en tuinders zijn leuk :).

Vlees

Ik ben een moeilijke vleeseter, altijd geweest. Ik hou er niet van, en ik hou te veel van dieren ofzo. Maar ik ben géén vegetarier, hoewel ik wel vaak vegetarisch eet.

Me like het idee van Hoeve Biesland. Achter het Delftse Hout proberen zij te werken zonder ‘input’ van buiten, met een gesloten kringloop. Dus al het voer en dergelijke voor de dieren komt van eigen land. Het vlees van rund, kip en lam verkopen ze aan consumenten, restaurants en via Van Nature. Ik moest wel wennen aan het idee heen dat ik een dier eet dat ik mogelijk gezien heb, maar ik vind het wel veel eerlijker dat ik weet wat ik eet, en dat het dier gewoon normaal behandeld is. En de eerste portie gehakt ging er prima in *kuch*. Aangezien ik toch weinig vlees eet ben ik ook bereid een beetje meer te betalen voor het vlees dát ik eet.

Honing en kaarsen

Dat ene potje honing dat ik gebruik in de eh.. 2 jaar wil ik halen bij De Bijzaak. Ik heb ook gekeken naar kaarsen, kaarsen van bijenwas zijn ‘beter’ dan de gewone parafinekaarsen, maar helaas, het is een te grote hap uit m’n budget. Ik weet nog niet wat ik hier mee doe.

Brood

Ik bakte m’n brood al zelf, en ik haal m’n meel meestal bij Molen de Roos. Ze zijn tijdelijk verhuisd (voor de komende tig jaar) vanwege het bouwen van de nieuwe spoortunnel. Trouwens, wie heeft verzonnen om beide Delft-stations tegelijk in de verbouwing te doen 😐 ? Maar goed, ze zijn wat lastiger bereikbaar. Dat ligt niet aan hen, ik vind het doorkruizen van de werkzaamheden rommelig en onoverzichtelijk.

Een alternatief adresje is Boerenbont bij Maasland. Voor mij is dat eigenlijk buiten m’n bereikbare afstand. Still, leuk plekje om een keer rond te neuzen. Ze hebben onder andere meel, dierenbenodigdheden, jammetjes en andere streekproducten. De meel was ook in kleinere verpakkingen dan bij Molen de Roos, hoewel ik begreep dat ze ook wel in grotere hoeveelheden kunnen leveren. Voor mij was de kleinere verpakking juist wel fijn eigenlijk…

En verder…

Nog een paar websites van producenten in de buurt, waar ik nog niet geweest ben of besteld heb, of die wat verder weg zijn:

Ik ben nog steeds aan het zoeken naar adresjes, dus eh… als jullie suggesties hebben, graag!

§ One Response to Regiovoer in Midden Delfland e.o.

Leave a Reply

What’s this?

You are currently reading Regiovoer in Midden Delfland e.o. at Urban Lake.

meta

