No Impact Man

28-08-2010 § 1 Comment

Een groot deel van mijn afvalproductie en verspilling heeft te maken met het gemakkelijker maken van de zorg voor mijzelf en mijn gezin. Het gaat erom dat onze behoeftes uit de weg worden geruimd. Maar klopt dat wel? Sinds wanneer is voor onszelf zorgen zo onbelangrijk dat het is iets is wat uit de weg geruimd moet worden, in plaats van iets om van te genieten? Wat is er zo belangrijk dat ik het in plaats daarvan moet doen?

Deze quote komt uit het boekje No Impact Man. Colin Beavan probeert een jaar lang zijn levensstijl aan te passen zodat hij geen schade toebrengt aan het milieu. Het is grappig geschreven, informatief, persoonlijk, openhartig. Het leest als een reisverslag van een gezin dat maar gewoon begint en niet goed weet wat het tegen gaat komen in dat jaar. De schrijver, inclusief twijfels en vragen, de vriendin met haar verzet (hoezo, geen koffie) en onverwachte inzet (weg met die tv), en het dochtertje dat veel beter begrepen heeft waar het nou echt om gaat.

Ze ontdekken dat hun project veel onverwachte en goede dingen met zich meebrengt. Hun leven wordt eenvoudiger, ze genieten van heel andere dingen dan voorheen. Waar zij eerst door vrienden raar aangekeken worden omdat ze niet meer willen meedraaien in het consumeren, wordt hun huis later een rustpunt voor vrienden om bij te tanken. Apart, toch? Het verandert hun blik op consumeren volledig. The Story of Stuff speelt daarin een belangrijke rol.

Het boek bevat rake formuleringen, die de waanzin laten zien van wat we ‘normaal’ vinden en wat we denken te moeten nastreven. Een doos om in te wonen en een tweede doos om van A naar B te komen alsof we een hoofd op een stokje zijn (vrij naar het boek) versus de enorme hoeveelheid plastic in de Stille Oceaan, de gifstoffen die we overal verspreiden… En die dozen maken ons niet eens echt gelukkig.

Op mij mist het boekje z’n uitwerking niet. Na het lezen van zijn bijna-filosofische worsteling met ‘het papieren zakdoekje’ is het lastig zelf nog een papieren zakdoekje te pakken ;-).

No Impact Man staat in de bibliotheek, althans in Delft, in de kast met de nummertjes 614.zoveel. Het is ook te koop bij bol.com en play.com. Mocht je geen zin hebben in het lezen, kijk dan The Story of Stuff. Meneer No Impact Man heeft ook een blog. Er is ook een documentaire van het project gemaakt.

Ik begon met dit project omdat ik me afvroeg of ik een verschil kon maken. Maar de vraag is helemaal niet of ik een verschil kan maken. De vraag is of ik het type mens wil zijn dat het probeert.

§ One Response to No Impact Man

Leave a Reply

What’s this?

You are currently reading No Impact Man at Urban Lake.

meta

